Prywatne Centrum Ortopedyczno - Rehabilitacyjne

ORTOLINE

ORTOLINE ORTOLINE

STANDARDY OCHRONY MAŁOLETNICH

ORTOLINE sp. z o.o.
z siedzibą w Zielonej Górze

Celem opracowania i wdrożenia Standardów Ochrony Małoletnich w naszej
placówce jest zapewnienie wszystkim małoletnim pacjentom poczucia
bezpieczeństwa, komfortu oraz wypracowanie zaufania na płaszczyźnie pacjentpracownik.

Ortoline Sp. z o.o. tworzą ludzie, dla których priorytetem jest ochrona tych
najbardziej bezbronnych – dzieci, a także kształtowanie w dorosłych poczucia
współodpowiedzialności za bezprawne zachowania wobec małoletnich. Zdajemy
sobie sprawę, że pracownicy ochrony zdrowia odgrywają szczególną rolę w
identyfikacji przemocy wobec dzieci, reagowaniu na nią i zapewnieniu dziecku
bezpieczeństwa. Realizując te cele, personel podmiotu działa w ramach
obowiązującego prawa, przepisów wewnętrznych oraz swoich kompetencji.
Traktujemy swoich pacjentów z szacunkiem. Wspólnie wypracowaliśmy zasady
mające na celu uwrażliwienie personelu na symptomy mogące świadczyć o
stosowaniu przemocy, procedury interwencji, a także zasady weryfikowania
pracowników zatrudnionych w placówce.

 

PODSTAWA PRAWNA 

• Ustawa z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1304 z późn. zm.), 

• Ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy domowej (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1249 z późn. zm.), 

• Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 6 września 2023 r. w sprawie procedury „Niebieskiej Karty” oraz wzorów formularzy “Niebieska Karta” (Dz. U. poz. 1870), 

• Ustawa z dnia 28 lipca 2023 r. o zmianie ustawy – Kodeks rodzinny i opiekuńczy oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 1606), 

• Konwencja o prawach dziecka przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych dnia 20 listopada 1989 r. (Dz. U. z 1991 r. Nr 120, poz. 526 z późn. zm.).

Rozdział I. Słownik pojęć.

Dziecko – dzieckiem jest każda osoba, która nie ukończyła 18 roku życia.

Podmiot/ podmiot leczniczy – Ortoline Sp. z o.o.

Personel podmiotu/ placówki – pracownicy oraz współpracownicy, niezależnie od podstawy zatrudnienia (w tym osoby świadczące usługi w oparciu o umowy cywilnoprawne, wolontariusze, studenci, rezydenci, stażyści, praktykanci.

Kierownik – osoba, organ lub podmiot, który w strukturze podmiotu leczniczego, zgodnie z obowiązującym prawem i/lub wewnętrznymi dokumentami, jest uprawniony do podejmowania decyzji.

Krzywdzenie dziecka – każde zachowanie względem dziecka, które stanowi wobec niego czyn zabroniony, a także zaniedbanie (zamierzone lub niezamierzone), każdy jego rezultat, skutkujący naruszeniem praw, swobody, dóbr osobistych dziecka i zakłóceniem jego rozwoju.

Opiekun dziecka – przedstawiciel ustawowy dziecka: rodzic albo opiekun; rodzic zastępczy; opiekun tymczasowy.

Osoba odpowiedzialna za standardy ochrony dzieci – pracownik wyznaczony przez kierownictwo podmiotu sprawujący nadzór nad prawidłowym stosowaniem standardów ochrony dziecka w podmiocie oraz ich aktualność.

Dane osobowe dziecka – wszelkie informacje umożliwiające identyfikację dziecka, w tym jego imię i nazwisko, wizerunek.

Zgoda opiekuna dziecka – zgoda co najmniej jednego z przedstawicieli ustawowych dziecka (rodzica, opiekuna prawnego, kuratora etc). W przypadku braku porozumienia między opiekunami dziecka, należy poinformować ich o konieczności rozstrzygnięcia sprawy przez sąd. 

Rozdział II. Cele stworzenia Standardów Ochrony Małoletnich.

Niniejsze standardy ochrony małoletnich (dalej w skrócie jako „standardy”) określają w szczególności: 

1. zasady zatrudniania w placówce osób, które będą pracowały z dziećmi,

2. zasady zapewniające bezpieczne relacje między małoletnim, a personelem placówki, a także zachowania niedozwolone wobec małoletnich,

3. zasady i procedurę podejmowania interwencji w sytuacji podejrzenia krzywdzenia lub posiadania informacji o krzywdzeniu małoletniego,

4. sposób dokumentowania i zasady przechowywania ujawnionych lub zgłoszonych incydentów lub zdarzeń zagrażających dobru małoletniego,

5. wskazanie osób odpowiedzialnych za składanie zawiadomień o podejrzeniu popełnienia przestępstwa na szkodę małoletniego, zawiadamianie sądu opiekuńczego,

6. zakres kompetencji osoby odpowiedzialnej za przygotowanie personelu placówki lub organizatora do stosowania standardów, zasady przygotowania tego personelu do ich stosowania oraz sposób dokumentowania tej czynności,

7. zasady przeglądu i aktualizacji standardów,

8. zasady i sposób udostępniania rodzicom albo opiekunom prawnym lub faktycznym oraz małoletnim pacjentom standardów do zaznajomienia się z nimi i ich stosowania,

9. zasady korzystania z urządzeń elektronicznych z dostępem do Internetu.

Rozdział III. Personel.

Kompetencje personelu. 

1. Przed zatrudnieniem danej osoby w podmiocie lub nawiązaniem współpracy w innej formie i powierzeniem jej obowiązków polegających na pracy z dzieckiem ustala się kwalifikacje tej osoby oraz podejmuje działania w celu ustalenia czy posiada kompetencje do pracy z dzieckiem oraz wyklucza ryzyko wystąpienia z jej strony zagrożenia dla dobra dziecka i zagrożenia jego bezpieczeństwa. 

 2. Przed dopuszczeniem do pracy z dziećmi pracownicy Ortoline Sp. z o. są sprawdzani pod względem uprzedniej karalności w zakresie czynów wynikających z ustawy o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich. 

3. Oświadczenie o niekaralności przedkłada się z każdego kraju, w którym dany pracownik zamieszkiwał w przeciągu ostatnich 20 lat. 

4. Ponadto, osoba przyjęta na stanowisko związane z pracą z dziećmi musi bezwzględnie podpisać następujące oświadczenia: – oświadczenie o zapoznaniu się ze standardami ochrony małoletnich i zobowiązaniu do jego przestrzegania, – oświadczenie o zapoznaniu się z zasadami bezpiecznych relacji ustalonych w placówce i zobowiązaniu do ich przestrzegania. 

5. Wskazane wyżej oświadczenia zostają włączone do akt osobowych pracownika, a w przypadku ich braku dołączone do umowy cywilnoprawnej. 

 

Zasady bezpiecznych relacji personel medyczny-pacjent. 

1. Personel podmiotu zna i stosuje zasady bezpiecznych relacji personel–dziecko. 

2. Naczelną zasadą wszystkich czynności podejmowanych przez personel jest działanie dla dobra dziecka i w jego najlepszym interesie. Personel traktuje dziecko z szacunkiem i podmiotowo. Podmiotowy stosunek do dziecka oznacza, że podejmując decyzje dotyczące dziecka, należy poinformować je o tym, wysłuchać jego opinii oraz o ile to możliwe i bezpieczne, uwzględniać jego potrzeby. 

3. Zasady bezpiecznych relacji personelu z dziećmi ustalone przez personel Ortoline Sp. z o.o. mają na celu przede wszystkim zapewnienie małoletnim pacjentom poczucia bezpieczeństwa oraz stworzenie atmosfery zaufania, a także wykrywanie ewentualnych niepojących sygnałów pochodzących od pacjenta, mogących świadczyć o stosowaniu wobec niego przemocy. 

4. Pracownicy każdorazowo starają się okazywać dziecku cierpliwość, szacunek, wsparcie, empatię, podkreślające zrozumienie dla uczuć przeżywanych przez dziecko, okazują mu zainteresowanie i gotowość do rozmowy. 

5. Podczas udzielania świadczeń medycznych pracownicy dbają o poszanowanie intymności małoletniego pacjenta. 

6. Kontakt fizyczny z dzieckiem ograniczany jest do wykonywania świadczeń medycznych lub higienicznych, a każdy inny kontakt np.: przytulenie, pogłaskanie w celu uspokojenie dziecka jest możliwy tylko za zgodą dziecka i rodzica/opiekuna prawnego. 

7. Zabronione jest stosowanie jakiejkolwiek formy przemocy, w tym oczywiście przemocy fizycznej oraz psychicznej. 

8. Zabronione jest utrzymywanie z dzieckiem jakichkolwiek relacji seksualnych czy romantycznych, składanie mu propozycji o nieodpowiednim charakterze, kierowanie do niego seksualnych komentarzy, żartów, gestów oraz udostępnianie treści nieodpowiednich dla osób pełnoletnich. 

9. Zasady bezpiecznych relacji personelu z dziećmi opracowane w podmiocie uwzględniają sytuację dzieci małoletnich ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym z niepełnosprawnościami. 

10. Omawiając sytuację zdrowotną dziecka i podejmując decyzje dotyczące dziecka, pracownicy traktują je podmiotowo, zwracają się bezpośrednio do dziecka, szanują prawo dziecka do autonomii, starają się dawać mu poczucie sprawczości i wpływu na to, co się z nim dzieje w trakcie leczenia, respektują prawo pacjentów, którzy ukończyli 16 lat, do współdecydowania o własnym zdrowiu oraz metodach leczenia i otrzymywania pełnych informacji w tym zakresie. 

11. W przypadku pracy z dzieckiem, które doświadczyło krzywdzenia, w tym seksualnego, fizycznego bądź zaniedbania pracownicy zachowują szczególną ostrożność i dystans w celu ochrony dziecka. 

12. W sytuacji, w której jeden z pracowników jest świadkiem nieodpowiedniego zachowania ze strony innego pracownika, rzeczoną sytuację zgłasza się przełożonemu oraz przeprowadza rozmowę dyscyplinującą z osobą, która zachowała się niezgodnie z przewidzianymi w placówce standardami. 

13. Pracownicy starają się informować dziecko i opiekunów o zasadach obowiązujących w podmiocie i podkreślać znaczenie ich przestrzegania dla minimalizowania dyskomfortu wszystkich pacjentów.

Rozdział IV. Postępowania w sytuacji podejrzenia krzywdzenia małoletniego lub posiadania informacji o krzywdzeniu małoletniego.

1. Działania podejmowane w przypadku krzywdzenia lub podejrzenia krzywdzenia małoletniego nie mogą naruszać jego godności, wolności, prawa do prywatności ani nie mogą spowodować szkody w jego zdrowiu psychicznym, takiej jak poczucie krzywdy, poniżenia, zagrożenia lub wstydu. 

2. Personel Ortoline Sp. z o.o. jest zobowiązany udzielić małoletniemu informacji o możliwościach uzyskania pomocy lub wsparcia. 

3. W razie istnienia uzasadnionego podejrzenia popełnienia przestępstwa na szkodę małoletniego, osoba odpowiedzialna za nadzorowanie standardów ochrony małoletnich w Ortoline Sp. z o.o. przekazuje organom ścigania stosowne pisemne zgłoszenie 

4. W przypadku podejrzenia, że dziecko doświadcza przemocy z uszczerbkiem na zdrowiu, wykorzystania seksualnego lub/i zagrożone jest jego życie, należy niezwłocznie poinformować Policję i pogotowie, jeśli to konieczne, dzwoniąc pod numer 112. Poinformowania służb dokonuje członek personelu, który pierwszy powziął informację o zagrożeniu. 

5. Zidentyfikowanie symptomów krzywdzenia u małoletniego pacjenta wymaga obowiązkowego wpisu do dokumentacji medycznej. 

6. Zidentyfikowanie symptomów krzywdzenia odnotowuje się także w karcie interwencji. 

7. Rozpoznawanie przypadków stosowania przemocy wobec małoletnich odbywa się na kilka sposobów:
• małoletni może sam ujawnić fakt stosowania wobec niego przemocy domowej,
• informacje o podejrzeniu stosowania lub stosowaniu przemocy domowej wobec małoletniego mogą pochodzić od świadków bezpośrednich,
• personel mający kontakt z małoletnim analizuje objawy krzywdzenia widoczne u dziecka. 

7. W sytuacji ujawnienia krzywdzenia dziecka, pracownicy stwarzają mu możliwość wypowiedzenia się, przedstawienia swojego zdania/opinii, pamiętając o tym, że może to być dla dziecka pierwsza i jedyna rozmowa. 

8. Osoba podejrzewająca krzywdzenie małoletniego niezwłocznie raportuje ten fakt kierownikowi placówki lub bezpośredniemu przełożonemu, a w przypadku, gdy w ocenie personelu istnieje zagrożenie życia dziecka, pracownik natychmiast informuje odpowiednie służby, takie jak Policję, sąd opiekuńczy lub MOPS. 

9. W razie uzasadnionych podejrzeń krzywdzenia dziecka pracownicy Ortoline Sp. z o.o. wszczynają procedury „Niebieskiej Karty”. 

10. Do wszczęcia procedury „Niebieskiej Karty” nie jest wymagany uprzedni kontakt z osobą stosującą przemoc domową, ani obecność tej osoby w czasie wypełniania kwestionariusza. 

11. Osoba wszczynając procedurę „Niebieskiej Karty” ma prawo przeprowadzić rozmowę z małoletnim. Rozmowę przeprowadza się w warunkach gwarantujących swobodę wypowiedzi i poszanowanie godności tej osoby oraz zapewniających jej bezpieczeństwo. 

12. Kopię pism przesłanych do odpowiednich organów pozostawia się w dokumentach.

Rozdział V. Osoba odpowiedzialna za nadzór Standardów Ochrony Małoletnich w Ortoline Sp. z o.o.

1. Osobą odpowiedzialną za nadzór i aktualizację Standardów Ochrony Małoletnich Sp. z o.o. jest Pani Donata Florek. 

2. Do obowiązków osoby odpowiedzialnej za standardy ochrony dzieci należy m.in. dbałość o udostępnienie standardów ochrony dzieci na stronie internetowej podmiotu oraz na jego terenie, przygotowanie personelu podmiotu do stosowania standardów przed przystąpieniem do pracy albo po dokonaniu zmian w tych standardach, delegowanie zadań oraz odpowiedzialności związanych z realizacją standardów w podmiocie do odpowiednich jednostek, personelu podmiotu oraz monitoring ich realizacji, prowadzenie ewidencji członków personelu podmiotu, którzy zapoznali się ze standardami ochrony dzieci przed przystąpieniem do pracy albo po dokonaniu zmian w standardach. 

3. Osoba odpowiedzialna za standardy ochrony dzieci, sprawdza i ocenia skuteczności obowiązujących wytycznych i procedur, a także przeprowadza raz na 2 lata badanie – ankietę na temat stanu znajomości i przestrzegania standardów ochrony dzieci oraz potrzeby wprowadzenia zmian w tych standardach. 

Rozdział VI. Monitorowanie realizacji standardów.

1. Realizacja standardów ochrony dzieci w podmiocie jest regularnie monitorowana, poddawana ewaluacji i w przypadku stwierdzenia takiej konieczności, modyfikowana. 

2. Osoba odpowiedzialna za standardy ochrony dzieci w razie potrzeby proponuje zmiany w standardach mające na celu skuteczną ochronę dzieci przed krzywdzeniem oraz prowadzi dla nowych członków personelu podmiotu szkolenia w zakresie obowiązujących standardów

Rozdział VII. Sposób udostępnienia Standardów Ochrony Małoletnich pacjentom oraz pracownikom.

1. Ze Standardami Ochrony Małoletnich w wersji zupełnej można zapoznać się w siedzibie Ortoline Sp. z o.o., a także na stronie internetowej klinikaortoline.pl. 

2. Standardy Ochrony Małoletnich w wersji skróconej zostały wywieszone w siedzibie podmiotu przy recepcji. 

3. Wszyscy członkowie personelu są zobowiązani do zapoznania się z treścią Standardów Ochrony Małoletnich przed podpisaniem oświadczenia o jego przeczytaniu i stosowaniu. 

4. Treść Standardów Ochrony Małoletnich znajduje się w wersji elektronicznej i w razie potrzeby może zostać przesłana, bądź udostępniona w takiej formie.  

Rozdział VIII. Ochrona wizerunku i danych dziecka.

1. Ortoline Sp. z o.o. szanuje prawo do prywatności i ochrony dóbr osobistych, w zawiązku z tym zapewnia ochronę wizerunku małoletnich. 

2. Jakiekolwiek utrwalanie wizerunku dziecka (m.in. poprzez filmowanie, fotografowanie, nagrywanie głosu dziecka) na terenie placówki Ortoline Sp. z o.o bez pisemnej zgody opiekuna małoletniego jest zabronione. 

3. Dane osobowe małoletniego podlegają ochronie na zasadach określonych w Ustawie z dna 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych oraz Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych):
• każdy pracownik ma obowiązek zachowania tajemnicy danych osobowych, które przetwarza oraz zachowania w tajemnicy sposobów zabezpieczenia danych osobowych przed nieuprawnionym dostępem,
• dane osobowe małoletniego są udostępniane wyłącznie osobom i podmiotom uprawnionym na podstawie odrębnych przepisów

Rozdział IX. Zasady bezpiecznego korzystania z Internetu na terenie placówki.

1. Zabronione jest korzystanie na terenie placówki ze stron Internetowych zawierających treści nieodpowiednie dla osób małoletnich, w tym przede wszystkim stron zawierających przemoc czy pornografię. 

2. Na terenie placówki korzystanie z Internetu przez małoletniego powinno odbywać się pod nadzorem jego opiekuna.

Rozdział X. Przepisy końcowe.

1. Standardy Ochrony Małoletnich wchodzą w życie z dniem ich ogłoszenia, najpóźniej w dniu 15.08.2024 r. 

2. Wszelkie zmiany dokonywane w treści ogłoszonego tekstu Standardów Ochrony Małoletnich są przekazywane pracownikom Ortoline Sp. z o.o. na bieżąco.